Penyakit Poyoisme dan Duat !

4

Posted by fatahensem | Posted in | Posted on 4:09 PM


astaghfirullah....penyakit ni mesti sama2 kita jauhi....

sesungguhnya syaitan hidup lebih lama daripada Adam, dan mereka tahu untuk menyesatkan anak cucu cicit nabi Adam , mengikut kepada golongan-golongan sasaran mereka.

tidak terlepas juga kita sebagai du`at...

diantara penyakit poyoisme yang melanda du`at adalah...

1.Rasa diri baik (cam baik) , orang lain jahat , taghut , dan sebagainya.
-Contohnya akan menggelengkan kepala bila seseorang melakukan kesalahan, tapi sebenarnya kita lupa , kita juga x terlepas daripada melakukannya.

2.Cakap banyak dan banyak berteori , memang diakui , sebab banyak sangat ilmu daripada marhalah tarbiyah yang kita ikut...
-tapi ingatlah As-Soff ayat 2.

3.Double standard bila bersama2 species yang sama.
-contoh paling simple adalah "ikhtilat" (ikhtilat yang menyusahkan), bajet malu2 bila melakukan gerak kerja dengan ikhwah dan akhawat , padahal ngan non-species , "x malu" pulak.

4.Rasa bagus bawa usrah, dan su`u zhon bila melihat ikhwah dan akhawat yang x belum bawa...
-ingatlah yang dah bawa , betul ker bawa? ... dan x bermakna yang belum bawa , x mahu bawa, mungkin tidak tahu cara dan belum bersedia.

5.Melaksanakan gerak kerja (amal jamai`)sebijik macam kelab biasa / persatuan, adab dalam jamai` entah kemana , taat dan thiqah kemana...
-contohnya , bila berbicara dengan syuyukh, menggunakan bahasa yang x patut bagi orang yang ditarbiyyah , dan tidak minta izin atau merujuk bila melakukan sesuatu.

6.Ego = Takabbur , riyak! , ini selalu terkena kepada qiadah dan jundi , bajet kepala sendiri , orang lain x pandai , orang lain x layak nak control aku!...
-Ingatlah ikhwah dan akhawat sekalian, buang perasaan ini jauh2 , ini lah perosak gerak kerja kita dan ukhuwwah kita, apa salahnya dengar nasihat daripada semua, bukankah lebih baik...

7.Buat kerja x sungguh2, bajet kerja dakwah macam main bola?
-be serius!, kita dipilih Allah Taala sebagai du`at dan amanah ini akan ditanya bila dah mati, so...kerja dakwah , actually , lesen kita lepas ngan DIA kat sana...BEWARE!...

8.Bajet buat kerja All Out! ... Actually , menipu diri sendiri...
-contoh , Ana da DF dah ... tapi semua x nak...(ingat dok planet pluto ker ?)... contoh lain ... Kat U ana , banyak wadah ...so susah .... ( huh! so wut??!! :P)...

9.Rasa syok sebab bersama species, rasa comfort zone ....
-hurm...best tul gi daurah bincang Muntalaq , ISK , bla2...(rasa diri cam baik) ..but x aplikasi apa yang dapat...

10.Mengungkit kerja2 dakwah dan tarbiyyah yang pernah dibuat (bahasa kasar x ikhlas! , angkut bakul masuk sendiri)...
-ana da buat itu ini, antum x pernah hargai....penat lah camni, kalau antum semua x tolong ana...(huhu bajet dia power sangat)...ingatlah Rasullah SAW dan para sahabat tidak pernah begini...kita baru buat sikit ...tu pun baru pinggiran2 dakwah ...bukannya real dakwah lagi...

11.Mengeluh 'masalah' ngan sama2 species ...
-x salah...tapi agak2lah, tengok jugaklah topik cane...nak mengeluh ...sepatutnya 2 per 3 malam ngan Allah Taala ... Dia Maha Mendengar..insyallah...

12.Tarbiyyah Dzatiyah yang tak pernah setel...
-membantutkan kerja2 kita...(adakah kita golongan yang tercicir?)....ana rasa x boleh lah itu ini...ana banyak dosa...(wah! cam orang lain maksum?)....masalah sendiri....setelkan dengan Allah...insyallah...

13.Tulis blog panjang lebar....main facebook 'kejap2' / 'kejap'...
-adakah beri manfaat kepada dakwah atau bazirkan masa?...tepuk dada tanya iman.


so? ada beza ker kita ngan non-tarbiyyah people? ... hurm

wallahu`alam


NAUZUBILLAH MIN ZALIK...fuh...tui!

Munajatku PadaMu

0

Posted by fatahensem | Posted in | Posted on 11:04 PM



PERMAIDANI

Rimbun dan redup kasih-Mu
Kau tempatku berpayung
Di manakah lagi
Dapat ku rebahkan
Rasa gundah ini

Nun kau teguh di sana
Pengasih dan penyayang
Pun ku masih terleka
Meneguk ihsan-Mu
Walau ku sedari

Oh nyamannya, bila dipelukan rindu-Mu
Mengimbaulah sentosa

Bentangkanku permaidani
Dari baldu berwarna putih
Moga tak ku terasakan
Dugaan yang ku galas ini
Kepada-Mu titianku
Hijrahkanlah diri iniAddThis

Bulan Transformasi

0

Posted by fatahensem | Posted in | Posted on 12:08 AM

Bismillahirrahmanirrahim...

يَاأَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِيْنَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُوْنَ أَيَّامًا مَعْدُوْدَاتٍ

“Hai orang-orang yang beriman diwajbkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa, (yaitu) dalam beberapa hari yang tertentu

(Al Baqarah : 183)

Apa khabar ikhwah dan akhawat yang ana kasihi sekalian?

Semoga kita semua berada dalam sihat sejahtera dan dipertemukan Allah Taala dengan Bulan yang amat mulia yang dijanjikan khusus kepada kita selaku umat Nabi Muhammad S.A.W.

Ayat diatas merupakan ayat yang sangat sinonim dengan kita semua, selaku dua`t , nuqaba` dan juga sebagai orang yang beriman.

Ana yakin dan percaya, pemahaman kita tentang bulan yang mulia ini berbeza dengan masyarakat umum yang mengambil peluang sebagai bulan pesta makanan, juga bulan persiapan untuk hari raya.

Adalah malang jika kita juga berfikiran demikian, kerana boleh dikatakan teramatlah rugi jika dunia yang kita kejar , disaat waqi`nya ala-ala kemalaikatan , dan kita boleh memahami dari kata-kata Imam Al-Ghazali , beliau telah mengkategorikan manusia kepada tiga golongan yang berpuasa, iaitu yang pertama, puasa orang awam, yang mana puasa mereka tidak lebih daripada menahan makan , minum dan seks di siang hari. Manakala puasa orang khusus, menahan diri daripada melakukan maksiat , manakala puasa peringkat wali adalah puasa yang luar biasa ekstra ibadahnya.

Jadi disini , tepuk dada, dimanakah kita?... Adakah kita benar-benar menghayati Ramadhan? , atau sekadar melepaskan batuk ditangga. Mana mungkin dua`t begitu juga halnya. Momentum Tarbiyyah Dzatiyyah dibulan lain hendaklah diperhebatkan lagi di bulan yang penuh barakah ini, insyallah.

Qola rasul S.A.W , mafhum hadithnya, Sesiapa yang melaksanakan ramadhan dengan penuh keimanan dan muhasabah , akan diampun dosa-dosanya yang lalu.

Adalah perlu diingat, kita sebagai manusia telah mengharungi 11 bulan dalam kita berusaha menjadi abid yang soleh, dalam masa itulah juga ada pasang surutnya, maka Allah Taala yang Maha Adil lagi Maha Pemurah menganugerahkan bulan ini sebagai bulan untuk menyucikan jiwa-jiwa kita daripada karat-karat jahiliyyah.

Dimana dibulan ini, Allah Taala akan membuka pintu Ar-Rayyan kepada sesiapa yang benar-benar tulus dan mulus dalam menjalankan ibadah puasa , hanya kepadaNya. Allah juga telah menjanjikan pahala dan ganjaran kepada hamba-hambaNya , "hambaKu berpuasa untukKu, maka Akulah (Allah Taala) yang berhak mengganjarinya! "...

Jadi selaku dua`t mari sama-sama kita ambil peluang di bulan barakah ini dengan semaksima mungkin, jadikan bulan ini sebagai bulan "Transformasi", jika dulu kita lemau dalam melaksanakan Mutabaah Amal, jadi inilah masanya, bertadarrus semaksima mungkin, bersedekah sehabis mungkin, beriktikaf selama mungkin, dan terus berjuang hingga kesepuluh terakhir. Tidakkah kita terasa rugi jika tidak bangun di malam yang bandingannya 'khairun min alfi syahr'?,....namun begitu adalah perlu kita ingat dan pertingkatkan pada pasca ramadhan, maksud ana, gerak kerja kita, amal dakwi dan tarbawi.

Jika dulu , halaqah yang di bawa 1, bertambah menjadi 3 , jika dulu , 4 rijal yang kita hasilkan, maka selepas Ramadhan 10.... begitulah hendaknya, Ramadhan sebagai , bengkel untuk repair kekurangan yang ada.

Namun, mengikut Said Ramadhan Al-Buti ... katanya, Jadilah kita abid rabbaniah, bukannya menjadi abid ramadhaniah...

Kalaulah begitu, kita akan kembali menjadi lesu...

Ayuh ikhwah dan akhawat semua, jadikan ramadhan sebagai Madrasah Ramadhan sebagaimana seruan Al-Banna dalam pidatonya....

http://pkscibodas.multiply.com/reviews/item/11

Agar kita semua menjadi graduan kelas pertama disisi Allah Taala...Insyallah...


sama-samalah kita mendoakan untuk kebaikan semua, untuk jemaah ini , umat Islam di Palestin dan dimana juga...

yang baik itu datang daripada Allah dan buruk itu datang daripada diri ana ,

wassalam w.r.b.t...